Kedjan: Vår egna Oli talar ut

Senast i kedjan var Coach Mange i rampljuset och delade med sig utav sina tankar inför premiärmatchen mot Slottsskogen/Godhem IF, en match som innehöll allt en premiär borde. Genom att avsluta att skicka vidare stafettpinnen till chefredaktören Andreas Söderberg har nu jag, Bodinho, fått äran att ta mig an denna intervju. Dags att få bollen i rullning så därför välkomnar vi mannen med tusen smeknamn och egen tifo låt, Välkommen Andreas Söder Oli Skottfinten Crouch Redaktören Söderberg till rampljuset!



Tackar man tackar! Ska bli spännande att få erfara den här sidan av olibloggen!

Exakt! Man kan inte ignorera den stora rosa elefanten i rummet. Du har hittills varit på andra sidan intervjubordet men har idag fått ta plats i rampljuset, hur är känslorna och tankarna kring det?
(här ska det tilläggas att det tog ca 10 minuter innan man fick ett svar, man kan fritt börja spekulera om det var orolig mage som spökade pga nervositeten.)

- Jo men det känns spännande, brukar väl inte vara den som gillar att stå i rampljuset så lite pirrigt är det allt! Men hoppas man kan ge en relativt klar bild av vem Oli är...

Premiärmatchen innehöll allt en match kan innehålla, hur skulle du sammanfatta både din egen och lagets insats? Vilka positiva samt negativa tendenser uppmärksammade du och tar med dig?

Verkligen en match som innehöll det mesta, måste i alla fall varit en kul match att se för publiken! Tycker vi ändå trycker ner SG bra i första halvlek, försöker skapa ett par målchanser men har ju rejält oflyt på deras mål... Så trots 2-0 underläge så hade jag känning på att vi skulle kunna vända matchen i andra halvlek. Min egna insats, jag vet inte, känner inte att jag själv är i toppform och stressar alldeles för mycket i avsluten.. 
Ända som gäller är att lägga ner mer tid och fokus på träningarna så skall förhoppningsvis det släppa!

Vill fokusera på det positiva från matchen och det är ju framförallt lagandan, att ligga under med 2-0 i halvlek och sedan vända på det. Det visar vilken karaktär det finns i detta lag och dessutom vilken jävlarenamma vi har.

Förra säsongen fick vi se en Söder både i anfallet och mittlåset och fick mycket speltid, i premiären satte ledningen dig på sidan från starten. Många nya spelare och olika speltyper har anlänt till klubben i år. Vad tror du att din roll kommer bli och vad kommer du tillföra i Solängens spel denna säsong?

Ja man har ju dansat runt på lite olika positioner under den gångna säsongen, men försöker se det positivt såklart!

Solängen är ett lag som hjälpt mig att hitta tillbaka till fotbollsglädjen.. därför vill jag hjälpa laget så gott det bara går och om det innebär att man får spela på en eller flera positioner under en säsong spelar ingen större roll. Man spelar ju fotboll för lagkänslan och sammanhållningen, det är de bitarna som går först! 

Försöker även vara realistisk och vet att det finns många duktiga fotbollsspelare i laget, alla vill spela och i slutändan är det Jimmy och Mange som bestämmer vilka för dagen som passar bäst ihop ute på plan. 

Så vad kan jag bidra med? Att alltid ge 110% ute på planen, förhoppningvis kunna hitta nätet ett par gånger och framförallt en vinnarskalle.

Man utgår ifrån att du är en skolad forward med vassa dobbar och rapp käft. Vad tror du rent statistik mässigt kommer presenteras från dig? Blir det fler baljor än kort i år? Har det varit något speciellt du tränat eller tänkt på inför denna säsong?

Oj.. Jag har ju en tendens att ta ett par onödiga gula varje säsong, helst på motståndarens planhalva..runt straffområdet.. 
Brukar väl alltid ha som mål inför varje säsong att försöka slå föregående års målproduktion. Förra säsongen slutade jag väl på 3-4 mål i SBK tröjan, så det anser jag väl vara en realistiskt summa att slå. Men säg sju baljor så har vi lite spelrum! Får man en riktig ketchupeffekt så kanske man är uppe på tvåsiffrigt! 

Inför denna säsong så har fokus legat på att fortsätta ha kul på träningarna, allt blir så mycket enklare om man har skoj! Men också att undvika gå in i mitten på kvadden och argumentera sig ur en gris..

Målsättning är satt att ta en plats i toppskiktet av tabellen och avancera upp ytterligare än division. Anser du att med dagens trupp detta är en möjlig uppgift? Hur viktigt är det att få med sig tre poäng och göra en sådan stark vändning såhär i upptakten av säsongen?

Tycker absolut att vi har kvalitet att ta nästa steg. Vi har fått in riktigt duktiga killar som passar bra in i laget och dessutom har vi fått behålla stommen från förra året. Visst behövs det finslipas på vissa detaljer men det är på gång och det märker vi på matcher och träningar. Något stort är på väg att hända i Eklanda. Bara vi behåller huvudet och fortsätter att dyka upp på träningarna så ser jag inga hinder. 

Enormt viktigt, anser jag, att börja säsongen med seger och dessutom vända på ett 2-0 underläge visar att allt arbete under försäsongen betalar av sig. Dessutom ger det oss lite luft under vingarna och jag tror att vi kan spela mycket mer avslappnat i nästkommande match mot Wobbler.

För att inte gå allt för långt utanför ramarna rundar vi givetvis av på klassiskt Oli manér.

Fem Snabba

Div 6B Guld eller Pools EL titel?
6B guld! 

Konstgräs eller Naturgräs?
Konstgräs á la Eklanda

Nickmål eller Skottmål?
Skott

Kuvertet/Åttan eller Stegen?
Stegen

Fabio Borini eller Benteke?
Benteke

Om du blev placeras på en öde ö och fick ta med dig ett föremål, båt är inget alternativ! Men vad skulle du ta med dig? Samt vem i SBKs trupp skulle du ta med dig?

- Oj jäklar..finns många att ta med sig..men väljer att plocka med Reden och en fotboll såklart.. Han har missat många träningar så han behöver komma ikapp med bollkänslan!

Tänk dig scenariot att Solängens BK blivit uppköpta av en oljerik shejk. Han vänder sig till dig i truppen och ber dig att värva en världsstjärna till klubben. Vem värvar Du in?

 - Misstänkte att denna frågan skulle komma, tog mig faktiskt en funderare på vägen hem från jobbet. Dagens Solängen osar glädje och därför köper vi in Jimmy Bullard! Han kanske ligger på div 6-7 klass nu, men gubben är ju hysteriskt rolig! 

Vem i laget vill du att olibloggen ska lägga luppen på och intervjua? Och varför?

- Här måste jag ju nämna Coxen      innan han tjatar hål i skallen på mig! Varsågod Cox!

Här freestylar jag lite och introducerar en ny idé på tal om att gästblogga. Vem vill du gärna se förgylla alla Solängare genom att dela med sig av några rader i bloggen?

- intressant fråga och något som absolut kan tillämpas i bloggen! Är riktigt nyfiken på Pönges tankar!


Då tackar jag för både din tid och att jag återigen fick gästblogga. Nästa man på tur är Nichlas Cox och inväntar även om Anton "Pönge" Johansson antar utmaningen att gästblogga. 

Tillbaka till normal ordning, 
Bodinho out!
0 kommentarer publicerat i Intervjuer
Taggar: Mölndal, Solängen, Solängens BK, division 6, olibloggen, solängenben