"en herre som kallades älgen introducerade sitt högra knä till mitt ansikte" - Thomas "Bajen" Winemar. Inför Torslanda U19 v Solängens BK

Lördag 13.00 på Torslandavallen kör Solängen igång sin första match för säsong 2017, vi på olibloggen har träffat en förväntansfull Thomas "Bajen" Winemar. I folkmun går han under namnet "Bajen", han är pappan i det unga Solängen med ett hjärta som bankar grönt och vitt. Han är den där björnen som på egen hand lyfter undan sjumannamålen under uppvärmningen, materialaren som fixar nya kläder, bollar, tejp och allt däremellan. Han är nu en av initiativtagarna i årets Solängen. Vi välkomnar Thomas "Bajen" Winemar!


Efter många hårda träningar är det äntligen dags för första matchen för iår! Torslandas U19 står på andra sidan planhalvan. Hur går tankarna såhär timmar före matchstart?

Funderingarna inför är väl blandade minst sagt. En del är kring spelupplägget och andra kring laguppställningen med tanke på att så pass många är borta eller skadade. Tror dock vi är hemma med en 11:a nu och jag är nyfiken på hur vi kommer hantera det nya spelsystemet. Över lag känner jag mig ändå väldigt glad över att möta ett så pass ungt lag så att vi får känna på ett lag som orkar springa 😊

Två säsonger i Solängen har det hittills blivit för dig och efter en säsong där du sporadiskt hoppade in mellan stolparna så har du tillsammans med trion Magne, Freddan och Tobbe tagit på dig coachjackan. Hur ska samarbetet funka sinsemellan parterna? Vem ska ta ansvar för vad?

Jag är ganska övertygad om att samarbetet kommer fungera alldeles ypperligt. Tobbe är vår stand-in, dvs den som hoppar in när det krisar. Hittills har vi klarat oss, men han är stand by om det behövs. Fredde är ju P-02ornas huvudtränare och en viktig länk till ungdomarna som ska fylla på vår trupp så småningom. Fredde var redan aktiv förra året, men har fått en lite mer framträdande roll nu och har dels ansvaret för några delar gällande fysen, samt den som arbetar mest med vårt elektroniska åtagande, läs laget.se. Magnus har tydligt markerat att hans roll är tränare, men icke huvudtränare, dvs han och jag själv har ansvaret, där jag uttalat har huvudansvaret. Magnus är vår länk till förbundet och Fogis och ser till att planerna är bokad, domaren kommer och att alla uppgifter stämmer i förbundets databaser. Han tar även möten gällande speltider nere på förbundet när dessa kommer. Jag själv har väl ett uttalat huvudansvar, dvs hur är tanken att vi ska spela och hur ska vi träna för att komma dit. Sen har jag en del åtagande med klubben mot förbundet. Så mitt jobb är att lägga upp träningarna och jobba mot segern i division 6, så att SBK går upp i femman! Ansvaret för att vi når dit, liksom att alla trivs och att vi vinner matcherna är således på mitt huvud.


Förra säsongen slutade med en stolt 5e placering, som nykomling i div 6B, vad är din första tanke när vi kollar i backspegeln? Och hur går tankarna om säsong 2017?


Oj… Min första tanke när jag kikar i backspegeln…..Härligt spel och ett härligt gäng! Jag skulle säga att jag känner att Jimmy som hade detta innan gjorde ett jäkla hästjobb med få ihop allt! Hatten av för honom! Jag kan känna att laget då hade (liksom vi har nu) en bra sammanhållning och att detta är en viktig hörnsten i laget. Samtidigt så är det ibland svårt att förstå att vi knappt hade folk på vissa matcher, för att mycket annat varit viktigare. När jag lirade aktivt, dvs när inlandsisen släppte, så va en av de starkaste tankarna just att man absolut inte ville missa en match eller på något sätt få laget att hamna i kläm. Jag har själv spelat massor av matcher fullproppad med Alvedon och en match spelade jag med knäckt näsa och sprucken övre tandrad (en herre som kallades älgen introducerade sitt högra knä till mitt ansikte i början av första halvlek) ute på Skarpnäcksfältet för att laget skulle avancera 1 placering i serien. Minns ärligt sagt inte första halvlek efter den smällen, men andra spöade vi dem ordentligt! Detta är en av essenserna av A-laget i SBK och jag har sett att det finns upprepade gånger! Vissa matcher är riktiga bragder! Jag minns Ariana 2015 och blir varm om hjärtat! Men vi måste alla hitta detta djupt inom oss och inse att vårt lag aldrig är starkare än dess svagaste länk! Så länge vi ger allt för varandra, ens broder på fotbollens slagfält, så finns det absolut inget som kan stoppa oss. Säsongen 2017 kommer vi vinna så länge laget ger allt för varandra. Nästan lite Braveheart över detta märker jag, men det stämmer inte desto mindre!


Vi har tidigare presenterat några nyförvärv här på bloggen, hur går rekryteringen? Letar klubben efter nytillskott eller är ni i staben nöjda med den trupp som finns att tillgå?

Rekrytering… ja du, vi har ett par som testar lite, men kärnan i laget är stabilt och väldigt duktigt! Vi kan tänkas behöva fylla på några positioner, men jag känner att vi har en bra och stark trupp i år som det är. Vi håller alltid ögonen öppna efter nya killar som vill joxa med trasan och som passar in i gänget. Vi utesluter inte att vi får in lite nytt blod i truppen. Förhoppningen är att våra egna juniorer kan börja ta plats i truppen. Vi får helt enkelt se hur detta blir framöver!

Till sist, vart i allsvenskan slutar Bajen år 2017?

Vart hamnar Bajen… I mitt hjärta alltid på topp och det är det som räknas. Hoppas dock på en hyfsad säsong i år, men man vet aldrig. Så länge Bajen spelar bra fotboll och fotbollsmässigt står för det vi alltid har stått för, så spelar det ingen roll! I dagens vinna eller försvinna samhälle passar detta tänk kanske inte in, men som bajrare har vi aldrig riktigt brytt oss om att passa in! Forza Bajen!
 
Bajen out!


Olibloggen bugar och bockar för pratstunden och vi laddar batterierna inför morgondagens batalj!

Oli...out!