Fotbollsmåndag med Nille

Ikväll är det dags för Niklas "Nille" Svenssons tur i kedjan och det är som upplagt för gott fotbollssnack när Leicester möter ett nyfött Newcastle med guden Rafa Benitez på bänken. Så gör som honom och bänka er, för här får ni möta vår alldeles egna "Nille"!


Vi kör på direkt! Du gör ju alltså debut på bloggen och jag känner att vi behöver en presentation av mannen bakom namnet "Nille". Vem är "Nille" på fotbollsplanen? I omklädningsrummet samt på sin fria tid?

Tackar! Ja, förutom ditt inlägg om skottningen så är jag debuterande på bloggen. Det känns fantastiskt. Nille på planen är, som man skulle säga i schack, en löpare. Det är väl det enda jag är bra på antar jag. I omklädningsrummet är jag ganska tystlåten och samlad, jag själv skulle vilja kalla det fokuserad. På fritiden är jag en datorspelande nörd med ett extremt intresse för golf.

Visst stämmer det att du har en väldigt ung fotbollskarriär bakom dig? kan du berätta lite om din nyfunna kärlek till sporten? 
 
Om du syftar på att jag fick hoppa in för Solängen i jeans när jag var runt 10 år så stämmer det bra! Då la jag två mål och blev matchens lirare. Utöver det har jag faktiskt aldrig rört en boll, det är ett främmande element för mig. Jag är van att spela med klubba. Ja, det började för några år sedan när Jimmy värvade mig till Oakland Stars, ett korplag för alla lärare på Eklandaskolan. Där presterade jag mediokert och var inte bättre än bottenskrapet. Men jag spelade och kämpade i två säsonger med Oakland innan Jimmy startade Solängen. Då frågade Jimmy mig om jag ville börja spela i Solängen och det är så klart jag ville det. Även fast jag inte är bäst så har jag alltid älskat idrott och tackar nästan aldrig nej till att utföra någon form av fysisk aktivitet. Jag visste att alla skulle vara bättre än mig, men jag fick en plats ändå av Jimmy. Han verkade tro på mig.

Hur var ditt första intryck när du gled innanför dörrarna i den mytomspunna klubblokalen som vi idag kan kalla vårt andra hem?

Det var fantastiskt. Jag var ju med från början av denna satsning som Jimmy gjorde och redan från dag ett kände jag en enorm trygghet av att jag skulle få utvecklas i min takt. Eftersom jag aldrig spelat fotboll tidigare i mitt liv var det viktigt för mig med harmoniska människor som tillåter att man gör fel, och det är precis det Solängen har tycker jag. Vi har en accepterande miljö och det märks att vi gillar att spela fotboll. Vi har kul. Jag tror det är därför vi spelar fantastiskt bra fotboll.

Ja, du var ju med från start och har vart med genom den här resan som SBK har tagit. Ser du några skillnader, förutom ett par nya ansikten i omklädningsrummet, från din första dag i SBK fram till idag?

Vi spelar lugnare. Jag tror att när vi lyckades ta oss till 6:an på "första försöket" så kom därefter också ett lugn. Vi vet vad vi är kapabla till att göra. Det finns en tillit till laget och till varandra som inte fanns där från början. I början ville vi oftast göra allt själva, men inför denna säsongen tycker jag vi mognat mycket som fotbollsspelare. Vi vågar lira bollen och förlita oss på det spelet som Jimmy introducerat till oss. Jag tror det kommer bli en ruggigt lovande säsong för oss. Speciellt med tanke på det spelet vi visade upp i Södercupen mot så pass bra och etablerade lag. Det kommer bli väldigt intressant! Detta året kommer jag lägga mål dessutom. Bara en sån sak.

Har du någon önskemotståndare att göra det där första målet mot?

Det finns alltid en dröm att lägga det där målet mot det laget som kommer konkurrera mot oss i toppen, i sista minuten när alla är som tröttast. Vilka det blir återstår att se! Jag tror jag är lite som Janne... När det första målet väl kommer så kommer det bara rulla in




Dina lagkamrater:

Vem tunnlar du helst?

Jimmy, alla dagar i veckan. Finns inget som är så tillfredsställande att tunnla honom. 

Vem tar längst tid i omklädningsrummet?

Det måste vara Jimmy det med. Jag har umgåtts med honom väldigt mycket i mina dagar och det finns fan ingen som är så seg som Jimmy. Det gäller samtliga rum han befinner sig i. 

Vem fuskar mest?

Fuskar mest. Svår fråga. Tycker alla är jävligt rejäla när det kommer till våra träningar, men måste jag välja någon så blir det Hasse Aro när han är bakis.

Vem kommer alltid sent?

Finns väl bara ett svar på den frågan... Affe.

Vem har störst vinnarskalle?

Jag tror nog fan det är Coxen. Jag har fått ett par rejäla utskällningar av Coxen under min tid i SBK. Jag tror det har å göra med vinnarskallen. Jag hoppas det i alla fall.




Om du blev placeras på en öde ö och fick ta med dig ett föremål, båt är inget alternativ! Men vad skulle du ta med dig? Samt vem i SBKs trupp skulle du ta med dig?

Jag hade tagit med mig cirka en miljard golfbollar och mina golfklubbor (jag räknar det som ett föremål). Då hade jag tagit med mig Hampus, så hade vi kunnat spela diverse teaterpjäser under tiden innan någon räddade oss. 

Tänk dig scenariot att solängens BK blivit uppköpta av en oljerik shejk. Han vänder sig till dig i truppen och ber dig att värva en världsstjärna till klubben. Vem värvar Du in?

Zlatan. Det finns ingen annan. 

Sista frågan och kanske den viktigaste för att hålla kedjan ihop. Vem i laget vill du att olibloggen ska lägga luppen på och intervjua? Och varför?

Hampus Anveden. Dels för att det är en god vän från teaterlinjen på Wendelsberg som jag delat många härliga minnen med, men också för att det är faktiskt min förtjänst att han har tagit sig till Solängen. Jag scoutade honom! Jag tar åt mig all ära av alla kommande mål han gör i Div. 6.

Vi tackar Nille för den fina pratstunden och i skrivande stund leder Leicester med 1-0 mot ett förgäves jagande Newcastle. Men det är inte bara Newcastle som är ute på jakt utan olibloggen vilar inte, nu börjar jakten på att hitta Hampus "Hampe" Anveden! 

Vi hörs.

Oli


0 kommentarer publicerat i Intervjuer
Taggar: Nille, Solängens BK, division 6, fotboll, intervju